Maritiem / Offshore

Trafa heeft van oudsher een sterke affiniteit met de scheepvaart, Toch bleef Trafa ook na het vertrek uit de havenstad Rotterdam zeer betrokken bij deze branche. Ook nu bouwen wij nog steeds voor diverse installateurs in de scheepsbouw transformatoren die voldoen aan de eisen van alle keuringsinstanties zoals bijvoorbeeld Lloyd’s en Bureau Veritas.

In de scheepvaart wordt gebruik gemaakt van veel verschillende soorten transformatoren:

  • kleine stuurstroomtransformatoren
  • vermogens transformatoren
  • giethars transformatoren
  • olie-gekoelde transformatoren

Al deze transformatoren heeft Trafa in het pakket.

Hoe is de onnodige uitschakeling van een automaat of een zekering van een walvoeding op schepen te voorkomen?

De meeste walvoedingen zijn voorzien van een automaat met een B-karakteristiek. Dit is bedacht door de autoriteiten met de gedachte dat de apparatuur aan boord van een schip hetzelfde is als de apparatuur in een huiskamer aan wal. Om corrosie te voorkomen wordt er echter een scheidingstransformator geplaatst tussen de walvoeding en het scheepsinterieur. Een scheidingstransformator is een zwaar inductief apparaat en vraagt uiteraard om een andere beveiliging dan een zogenaamde ‘huisinstallatie’. De uitschakelkarakteristiek van de eerder gememoreerde automaat is hier niet op ingericht en zal bij het bekrachtigen direct de verbinding verbreken. Het gevolg hiervan is dat de havenautoriteit een deskundige in moet schakelen om de betreffende automaat weer in te schakelen. Voor de eigenaar is dit ongewenst in verband met verloren tijd en geld. Om over de ergernis nog maar te zwijgen.
Met het ontwerp van de transformator wordt rekening gehouden met dergelijke fenomenen.

De walvoedingen zijn doorgaans niet heel groot waardoor de mogelijkheid zich aandient zoveel mogelijk binnen de oorspronkelijke ontwerpafmetingen te blijven. Door de verlaging van de inductie en een grotere spreidingsreactantie aan de primaire zijde te creëren, is het mogelijk om het inschakelprobleem voor een gedeelte te lijf te gaan. Het toepassen van een eigen ontwerp -TRAFA ICL Inrush Current Limiter- is van harte aan te bevelen om dit probleem afdoende op te lossen.
Dergelijke begrenzers zijn leverbaar voor zowel 1-fase transformatoren als 3-fase transformatoren.

Voor meer informatie over de mogelijkheden kunt u contact met ons opnemen door te bellen op telefoonnummer 076-5013451, een email te sturen naar sales@trafa.nl of door gebruik te maken van de contactbutton.